vrijdag 23 februari 2018

Nucleus 7, 1ste fitting en de ervaring met Smart Sound iQ

De eerste fitting was achteraf toch wel een tegenvaller.


Programma 1: was het oude programma van mijn Nucleus 5 met Smart Sound iQ.*
Deze was voor mij echter TE stil geworden, dus volume stond met het bakje al op 10....en het was me nog te stil.

Programma 2: is het oude programma van Nucleus 5 zonder Smart Sound iQ, zoals hierboven al was het echt te stil.

Programma 3: iets luider dan programma 2, maar met Smart Sound iQ, toch ook nog te stil.

Smart Sound iQ

Wat betreft de Smart Sound iQ., ik heb geen Nederlandstalige tekst gevonden erover, maar wie goed Engels kan: http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/in/home/discover/cochlear-implants/nucleus-6/six-reasons/smartsound-iq.
Samengevat komt het erop neer dat het een software is die de ontvangen geluiden gaat beheren en vervolgens aanpassen zodat het aangenamer klinkt.
Bijvoorbeeld bij muziek zullen ze de gezongen tekst en melodie luider maken. Bij een winderige omgeving....klinkt best wel fout....maar dus een omgeving met veel wind bijvoorbeeld aan zee xD wordt dat wat onderdrukt.

Maar al snel werd het duidelijk dat ik geen beste vriendjes wordt met die Smart Sound IQ.
Het viel me al snel op, dat bij al deze programma's mijn lage togen zeer stil staan vergeleken met de hoge tonen....
Met als gevolg dat er precies stukken "wegvallen" in een woord. Het middelste stuk van een woord valt weg.
Verder vond ik mezelf ook heel nasaal klinken.


Muziek klinkt er niet beter door in tegendeel….wanneer er een refrein is met bv gitaar erin, werdt alles precies herleid naar sshhshhhshhht, waardoor je gewoon de tekst of melodie niet meer hoort.
De tekst of melodie wordt er zeker niet duidelijker door.

Groezemoes van mensen in de achtergrond of achtergrondlawaai wordt herleid tot ssshhsshhssht en waardoor is je gesprekspartner ook stiller overkomt.
Ik had dit vroeger ook wel met stromend water, met mijn CI werd dit echt SSSSSHHHHHHHT, zodanig luid dat dit alle communicatie overstemde in 1 ruimte...voordeel was wel dat ik zo nooit m'n kraan vergat uit te zetten.
Maar nu had ik dit met alles!

Ik had ook vaak het gevoel dat ik in een luchtbel zat.
Alles wat binnen die luchtbel zat, hoorde ik goed. Alles wat erbuiten was, hoorde ik merkelijk minder.

Kortom: standaardprogramma moet wat luider gaan en vooral de lage tonen dan!
Als dat goed zit.....wil ik die Smart Sound iQ wel nog eens proberen :'D


Ocharme Peter....hij heeft het ook niet getroffen met mij als patiƫnt xD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten