donderdag 26 juli 2012

Tegenvaller?

De 1ste fitting zit erop!

In het begin heeft de audioloog eerst eens de elektrode getest, of alles nog werkt.
Daarna heeft hij enkele tonen laten afspelen en moest ik aangeven vanaf wel moment ik de toon kon horen.
Natuurlijk kreeg ik weeral last van oorsuizingen --"

De fitting



Mijn audiogram voor de operatie
 Vervolgens heeft hij de CI "aangezet" en hieronder beschrijf ik hoe ik dit ervaren heb:

Op dit moment ben ik eigenlijk heel erg verward...
Het eerste wat ik hoorde toen die CI aangestoken werd was een continue tuuuuuuuuuuuuuuuuut en ik kon geen onderscheid maken tussen andere geluiden...dit maakte me toch wel wat bang.
Het eerste wat ik dacht was: verdorie, die filmpjes op Youtube over fittingen zijn toch wel fake zeker? :'D 
Ik dacht dat er misschien iets verkeerd gelopen was of dat dit door die rollercoaster kwam, de audioloog verzekerde me echter dat een implantaat geen schade ondervind aan een ritje op de rollercoaster...daar ging mijn "reddingsboei" :'D
Wenen van geluk was het bij mij dus wel niet, eerder van schrik of dit altijd zo zal zijn... heb dus wel wat traantjes gelaten tijdens de terugrit naar huis.

De verklaring voor dat getuut is blijkbaar dat mijn zenuw heel lang onderprikkeld was op vlak van hoge tonen, waardoor het nu constant gestimuleerd wordt met de elektrode die immers alles opvangt.
Normaal gezien zou zit snel in orde komen door gewoontevorming. En inderdaad, dit is ook zo: wanneer mijn CI kort afgezet werd en weer aan, was dat tuten al veel minder.

Wat ik zelf ondervind is dat dit tuten echt alles overstemd...dat ik dus helemaal niks hoor buiten dat tuten dat op en neer gaat als er geluid waargenomen wordt door de processor, maar er iets van maken? Nee, dat lukt me niet echt.
Normaal zou dit na een dag of 2 in orde komen.

Ergens voel ik me wat "opgesloten": ik heb mijn auditief geheugen m.a.w. ik weet hoe alles klinkt, maar ik hoor iets totaal anders nl. getuut. Dat komt helemaal niet overeen met m'n auditief geheugen.

Wat ook heel erg raar aanvoelt, is dat ikzelf merk dat je niet meer hoort langs de "normale" weg. M.a.w. ik merk wel ergens dat mijn trommelvlies niet meer gebruikt wordt. Het "gevoel" van horen zit veel meer achteraan, terwijl ik voordien zo "voelde" dat het via de trommelvlies,.... gaat.

Wat ook raar is: iets dat je gehoor versterkt, maar niet fluit als je hem eruit haalt xD.
Ik heb zo constant de neiging van zo onderaan dat CI het eens af te zetten, als ik hem wil uitdoen:
1. de schakelaar zit daar niet
2. het fluit niet
xD

Op dit moment ben ik vooral onzeker...en hoop ik dat alles "goed" komt, dat ik snel iets kan waarnemen.
Tis nogal een vrij ontmoedigend berichtje nu, maar tis belangrijk dat men ook weet hoe de fitting juist ook kan zijn en dat je die youtube-filmpjes niet echt moet geloven --" :'D
Bij het toepassen van de volgende programma's en bij de 2de fitting, zou het al veel beter moeten gaan om te kunnen horen met de CI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten