woensdag 18 juli 2012

"Verlies"

Hey!

Vandaag een wat treurig dagje...
Ik heb zojuist (nog) eens men linker hoorapparaat aangedaan (de kant waar ik geopereerd ben) en kwam tot de vaststelling dat ik nog altijd helemaal niks hoor...

Vorige week heb ik dit ook eens gedaan, maar misschien was het te vroeg hiervoor en is de binnenkant nog niet hersteld, dat was toch de gedachte dat me suste vorige week...

Ik weet dat je normaal, wanneer je kiest voor een CI, dat je ook je restgehoor kwijt bent. Maar de elektrode dat ik heb laten implanten is ergens "meer" gehoorbesparend dan de normale elektrode.

Even wat uitleg hierover: 
(Deze website legt heel eenvoudig uit hoe het oor werkt)
(Deze website bevat foto's van de elektrodes die er beschikbaar zijn)

Normaal gezien krijg je de 1ste elektrode "contour advance" omdat deze zich meer omsluit rond de windingen van het slakkenhuis, maar deze zorgt ook voor meer beschadiging aan het slakkenhuis omdat hierdoor de trilhaartjes meer aangeraakt worden.

Ikzelf heb de 2de elektrode "dunne rechte elektrode" gekregen, deze is heel soepel en sluit zich minder aan rondom de windingen van het slakkenhuis, waardoor er minder schade wordt aangebracht aan het slakkenhuis omdat de trilhaartjes minder aangeraakt worden.

Waarom heb ik de 2de elektrode? Kort nadat ik te horen kreeg dat ik in aanmerking kwam voor een CI, vertelde Dr. Forton aan mij dat er problemen zijn met de nieuwe versie van Cochlear Nuclea-implantaten.
Er was toen nog niet duidelijk wat het probleem juist was en daarom heeft hij toen de 2de soort elektrode besproken met mij en m'n vader zodat we wisten wat de alternatieven zijn.
De 1ste elektrode is immers diegene die ze "meestal" implanteren en daar merkten ze vooral problemen bij (omdat deze juist zo vaak geïmplanteerd werden en de andere minder).
Ze moesten dus nagaan wat juist het probleem was: de implant of de elektrode?
Hier vind je een officieel berichtje: http://www.cochlear.com/benl/update-van-de-vrijwillige-terugroeping-van-de-nucleus-ci500-serie-cochleaire-implantaten

Daarna werd dan duidelijk wat het probleem was: de omhuizing hiervan zou niet voldoende afgesloten zijn, waardoor er problemen ontstonden bij sommige patiënten.
Cochlear heeft hierop zo snel mogelijk een oplossing voor gezocht: ze hebben de oude versie van implantaten (het bovenste gedeelte op de foto) gecombineerd met de verschillende elektroden van de nieuwe implantaten (die je terugvind op de site waarop je de elektroden vindt).
Op die manier konden de elektroden nog altijd gebruikt worden en is de omhuizing ook veilig.
Het verschil tussen de nieuwe en oude gedeelte bovenaan, is dat het oude gedeelte wat dikker is.
Achter dit nieuws, bleek dat we dus nog altijd konden kiezen voor de 1ste elektrode. Maar omdat de dokter voordien al de 2de elektrode uitgelegd heeft, klonk dit aanlokkelijker...wie wilt er immers zijn niet gehoorresten sparen? :-)

Nuja, heb ik al 2 keer mijn hoorapparaat aangedaan en hoor ik helemaal niets...het is precies alsof ik gewoon geen hoorapparaat aan heb.
En dat is vrij pijnlijk...dat ene kleine beetje dat je wel had, maar misschien toch waardeloos is, maar voor mij juist ook evenveel betekent of mijn rechteroor, ben ik wel kwijt...
Nu kan ik ergens wel mijn papa begrijpen, die aan 1 kant niks meer kan horen door een operatie terwijl die perfect kon horen voordien. Hij is dus wel effectief alles kwijt van die oor.
Bij mij was het al geen perfect horen...maar ik hoorde "iets", dat voor mij juist heel veel betekende...
Bedenkende dat mijn linkeroor heel lang mijn beste oor was (die me dus heel veel heeft geholpen vroeger) tot deze heel snel achteruit ging en mijn rechteroor stabiel bleef.
Hopelijk komt dit toch nog langzaamaan goed naarmate het gedeelte na de trommelvlies wat herstelt...er zit waarschijnlijk nog heel wat bloed daarachter dat langzaam gaat verdwijnen.
Wat ik vooral hoop: hopelijk maakt de CI dit verlies goed...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten